יום חמישי, 27 במרץ 2008

ב- ynet התפרסם כי "סמי עופר תרם 45 מיליון דולר למוזיאון הימי בגריניץ'"

יש לי מספר דברים לומר על הכותרת הזאת בידיעות :
הייתי במוזיאון הזה לפני כשנה ואין לי שום דבר יוצא דופן לומר עליו, מלבד שהכניסה היתה לא בתשלום וזה דווקא פלוס לא קטן...
מה שבאמת מעניין בכתבה הזאת זה שהיא מצביעה על מספר מאפיינים של פילנתרופית עלית שבאים לידי ביטוי בסיפור הזה:
בבריטניה פילנתרופיה היא עדיין תופעה שולית. התרומה של עופר נחשבת "לתרומה הגדולה ביותר בהיקפה לה זוכה מוסד תרבות בריטי מתורם יחיד".
פילנתרופית עלית מגדירה את קבוצת השייכות שלך ואת הסביבה אליה התורם מבקש להשתייך. באמצעות תרומות למטרות "נחשבות" התורם מסייע למתג את עצמו כבעל הון, כשייך וכבעל ערכים ותפיסת עולם תרבותית כשל חברים אחרים בקבוצת העלית.
כחלק היותר אקט של קבוצת עלית, תורמים נוהגים לתרום למטרות שחשובות לחברים שלהם וגם כאן עופר כאמור תורם לגוף ששותפו לעסקים, הלורד שטרלינג, משמש עתה כיו"ר ועד הנאמנים של המוזיאון.
תועלות של מוניטין, הכרה, יחסי ציבור וכדומה הן חלק בלתי נפרד מהפילנתרופיה. מתן בסתר קיים, אך כנראה בשיעורים נמוכים. העובדה שאגף נקרא על שם התורם אינה נדירה וגם כאן תוכניות הפיתוח של המוזיאון יתמקדו בבניית אגף על שמו של סמי עופר בחלק הדרום מערבי של הבניין הנוכחי, שיארח תערוכות בינלאומיות גדולות.
אף על פי שהציבור בישראל סבר שיעדי התרומה העיקריים של תורמים הם תחומי הרווחה והחינוך, למעשה, היעד העיקרי של תורמים בעלי הון הוא לרוב תרבות והשכלה גבוהה. אלו הם יעדים "איכותיים", בעלי נראות גדולה, פעמים רבות גם שלט עם שם התורם, ואפשרות לפרמיירות נוצצות בחרת שועי המדינה. זה הרבה יותר נעים מלהיות משויך לאוכלוסיות חלשות ומודרות.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3524583,00.html

אין תגובות: